«ΜΑΡΑΘΑ», Επετηρίδα 2013, έτος ΙΣΤ’, Αθήνα 2013, σσ. 351

10 Απρίλιος 2013  /   Χωρίς Σχόλια

Γράφει ο ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ
Προκαλεί μεγάλη εντύπωση και δικαιολογημένη απορία, πώς σε μια εποχή μεγάλης οικονομικής κρίσης και ανέχειας σαν την σημερινή εξακολουθούν να κυκλοφορούν εκδόσεις όπως η παρούσα, και μάλιστα από έναν μικρό αριθμητικά πατριωτικό σύλλογο τής Αρκαδίας, τον Σύλλογο τών Απανταχού Μαραθαίων «Η Αγία Τριάς».
Για όσους δεν γνωρίζουν υπενθυμίζουμε ότι Μάραθα είναι το καινούργιο όνομα τού αρκαδικού χωριού Βλαχόρραφτη, που μέχρι πρό τινος ανήκε στον γορτυνιακό Δήμο Γόρτυνος, ενώ σήμερα ανήκει, ως μη ώφειλε, στον «καλλικρατικό» Δήμο Μεγαλοπόλεως. Αναφορά σε «χωρίον Μάραθα» (χωρίον= τοποθεσία, όχι χωριό με τη σημερινή έννοια) γίνεται ήδη στον περιηγητή Παυσανία, που πέρασε από την Αρκαδία τον δεύτερο αιώνα μ. Χ. και κατέγραψε τις εντυπώσεις του στο όγδοο Βιβλίο τής Περιηγήσεώς του στην Ελλάδα, τα «Αρκαδικά».
Η εφετινή Επετηρίδα, όπως βέβαια και όλες οι άλλες προηγούμενες, εκπλήττει ευχάριστα τον αναγνώστη, τόσο με την πολυτέλεια τής εμφάνισης, όσο και με τον πλούτο τού περιεχομένου της, σε μια εποχή –επαναλαμβάνουμε- πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης και γενικής δυσπραγίας. Όλα εξηγούνται, όταν ο αναγνώστης πληροφορηθεί για το ποιοι είναι οι κύριοι συντελεστές αυτού του υπέροχου έργου, όταν μάθει δηλαδή ότι εκδότης είναι ο μεγαλοεπιχειρηματίας Κων/νος Παν. Αγγελόπουλος, και διευθυντής ο πνευματικός άνθρωπος και πολυγραφώτατος συγγραφέας Σοφοκλής Γ. Δημητρακόπουλος, θεολόγος και φιλόλογος, τέκνα και οι δύο τών γραφικών Μαράθων, που έχουν αναδείξει και πολλές άλλες προσωπικότητες σε όλους τους τομείς τής ζωής. O πρώτος μερίμνησε ασφαλώς για να μην λείψει τίποτε από την πολυτελή έκδοση, ο δεύτερος για τον πλούτο και την ποιότητα τών περιεχομένων της.
Ας δούμε όμως τα περιεχόμενα του τόμου, αφού εκεί έγκειται η μεγαλύτερη αξία και ουσία τους. Η Επετηρίδα «Μάραθα» συνεχίζει την παράδοση τών παλαιών περίφημων «Ημερολογίων» («Ημερολόγιον Σκόκου», «Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος», «Μακεδονικόν Ημερολόγιον», «Ποικίλη Στοά», κ.ά.). Είναι διαιρεμένο σε αρκετές ενότητες. Ξεκινά φυσικά με το ημερολόγιο (μηνολόγιο) τού έτους 2013, ενώ για κάθε μήνα προσφέρει πολλά ιστορικά και λαογραφικά στοιχεία.
Ακολούθως αναφέρεται σε θέματα τού χωριού και γεγονότα που έλαβαν χώρα κατά το διαρρεύσαν έτος, πάντα σχετικά με το χωριό. Έτσι, παρουσιάζονται με δημοσιογραφική πληρότητα τα θυρανοίξια τού Ι.Ν. τής Αγίας Τριάδας που το 2012 ανακαινίστηκε και στερεώθηκε με δαπάνες τού ως άνω Κων. Αγγελόπουλου, εις μνήμην τών γονέων του Παναγιώτη και Ελένης.
Επίσης, παρουσιάζονται τα αποκαλυπτήρια Μνημείου Επισκόπων, Εφημερίων, Μεγ. Ευεργετών και Διδασκάλων, που κατάγονται από το χωριό ή υπηρέτησαν σε αυτό, όπως και η αντικατάσταση τής σκεπής τού ναού τού Αγ. Δημητρίου, κατόπιν ευγενικής χορηγίας τού ίδιου Κων. Π. Αγγελόπουλου.
Τέλος, αναφέρονται διάφορα στιγμιότυπα σχετικά με τον εκδότη και τις άλλες δραστηριότητές του, όπως η τιμή που του έγινε από το Επιμελητήριο Αρκαδίας και η επίσκεψη τών παικτών μπάσκετ τού Oλυμπιακού στο Πατριαρχείο, μετά την κατάκτηση τού Ευρωπαϊκού Κυπέλλου (ιδιοκτήτες τού Oλυμπιακού είναι οι γιοι τού Κων/νου, Παναγιώτης και Γεώργιος). Όλα τα «ρεπορτάζ» συνοδεύονται από πολλές έγχρωμες φωτογραφίες. Εδώ ακόμα δημοσιεύονται αναμνήσεις του Νικ. Ζωγράφου από την κατοχή στο χωριό, νεκρολογίες, κ.λπ.
Το Τρίτο Μέρος του εφετινού τόμου (σσ. 65-128) είναι αφιερωμένο στην βασιλίδα τών πόλεων, την Κωνσταντινούπολη, που στο συλλογικό υποσυνείδητο τών Ελλήνων εξακολουθεί να παραμένει η πρωτεύουσα τής Ρωμιοσύνης. Φέτος συμπληρώνονται 560 χρόνια από την Άλωσή της από τους Τούρκους και αυτός είναι ο λόγος τού αφιερώματος.
Στην πρώτη εργασία ο Ν.Α. Βολιώτης δίνει μια συνοπτική εικόνα τής Πόλης: εξετάζει τη θέση και την ίδρυσή της, τα περίφημα, μεγαλοπρεπή και εντυπωσιακά κτίσματά της (τείχη, λιμάνια, μέγαρα, εκκλησίες, μοναστήρια, παλάτια και ευαγή ιδρύματα), την ιστορία της και την πλούσια πολιτιστική της παράδοση ως κοιτίδας τού Βυζαντίου και ως κέντρου τού Ελληνισμού και της Oρθοδοξίας.
O Διον. Καλαμάκης αναφέρεται στην Άλωση τής Πόλης (29 Μαΐου 1453) και δίνει γλαφυρές εικόνες από ελληνικές, τουρκικές και δυτικές πηγές για τις βαρβαρότητες και ωμότητες τών Τούρκων, που κανένας πραγματικός Έλληνας δεν πρέπει να ξεχνά. Εκτενής αναφορά ανωνύμου συνεργάτη αναφέρεται ειδικότερα στο Oικουμενικό Πατριαρχείο, και στις εργασίες ανακαίνισης του Πατριαρχικού Oίκου (που είχε σχεδόν ολοσχερώς καταστραφεί από τη φοβερή πυρκαϊά του 1941), του Πατριαρχικού ναού και της Πατριαρχικής Βιβλιοθήκης, που έγιναν όλα με γενναία χορηγία τού Εθνικού Ευεργέτη Παν. Αγγελόπουλου, Μαραθαίου και αυτού. Συγκινητικές, αλλά και άκρως αποκαλυπτικές για την πρόσφατη βαρβαρότητα τού τουρκικού όχλου, κατά το Σεπτέμβριο τού 1955, είναι οι αναμνήσεις τού αυτόπτη μάρτυρα Αποστόλου Ιω. Κοντού.
Εμβόλιμα, στο Δ’ μέρος δημοσιεύεται ένα ψυχογράφημα τών Γορτυνίων από τον Ι. Βορβίλα και ένα ψυχωφελές λαογραφικό και ηθογραφικό αφήγημα τού Ιω. Ηλ. Νικολακόπουλου.
Στο Ε’ μέρος τού τόμου (σσ. 133-172) παρουσιάζονται μεγάλες αρκαδικές προσωπικότητες, όπως ο Γενναίος Θ. Κολοκοτρώνης (από τον ιστοριοδίφη Νίκο Παπαγεωργίου), ο Καρυτινός Μιχ. Αναγν. Ιωαννίδης (από τον Παν. Χ. Χαραλαμπόπουλο, με πλούσιο άγνωστο και αρχειακό υλικό) και ο Πραστιώτης μεγαλοεφοπλιστής Κώστας Χατζηπαναγιώτης (από τον Νικ. Ι. Κωστάρα).
Στο ΣΤ’ μέρος (σσ. 173- 256) υπάρχει πληθώρα εξαιρετικών εργασιών: για την ιστορία τής Πελοποννήσου (Κώστα Μ. Σταμάτη), για τις θεότητες και λατρείες τής αρχαίας Φιγαλείας (Δημ. Δρακόπουλου), για τους Σλάβους και Βλάχους στην Αρκαδία (Βασ. Χαραλαμπόπουλου), για την κάθοδο τών Αρβανιτών στην Πελοπόννησο (Χρ. Γ. Ρώμα), για τη μετανάστευση τών Ελλήνων στη Ρωσία (Γ. Δημητρακόπουλου) και για την οικογένεια τού Νικηταρά (Αντ. Παναγιωτόπουλου).
Εξάλλου, ο Δημ. Παλούκης αναφέρεται σε μια επιστολή τού Γρηγορίου Ε προς τον επίσκοπο Σαλώνων Ησαΐα και στον ίλαρχο Γ. Π Αγγελόπουλο, ο Βασ. Κ. Σχίζας αναλύει τις σχέσεις τού Κολοκοτρώνη και του αλλογενούς και αλλοθρήσκου Φαρμάκη, ο Σοφ. Γ. Δημητρακόπουλος δημοσιεύει πανηγυρική ομιλία του για το έπος τού 1821 και ο Δημ. Σ. Τσαρμπός αναφέρεται στην απελευθέρωση τής Μεγαλόπολης από τη γερμανική Κατοχή το Σεπτέμβριο τού 1944.
Στο Ζ’ και τελευταίο μέρος τής Επετηρίδας (σσ. 257- 349) περιλαμβάνεται ποικίλη ενδιαφέρουσα ύλη: η οικονομική διάσταση τής μαγείας στις Πράξεις των Αποστόλων (Χρ. Π. Μπαλόγλου), ο Θ. Κολοκοτρώνης και το κόψιμο του καπνίσματος (Αθ. Τενοπούλου- Σιεμέκη), η συμβολή τού ελληνισμού και του χριστιανισμού ως θεμελίων τής μεγαλοσύνης τών λαών (Κων. Βαϊοπούλου), η κοινωνικοποίηση τού παιδιού μέσα από το παιχνίδι (Αναστασίας Ρήγα), οι απόψεις τού Αριστοτέλη για την Πολιτική και τη Δημοκρατία, της Ιω. Παναγιωτακοπούλου, ένα δημητσανίτικο αφήγημα της Δήμ. Αγγελοπούλου, αναφορά στον εορτασμό για τα 600 χρόνια τού Αγίου Όρους (1963), του Χρ. Φ. Αναγνωστού, δώδεκα ποιήματα τού Θαν. Παπαθανασόπουλου, βιβλιοκρισίες, κ.ά.
Δεν χρειάζεται να προσθέσω τίποτε άλλο. Η Επετηρίδα τών «Μαράθων» είναι μια έκδοση που τιμά τον Σύλλογο Μαραθαίων, την Γορτυνία, την Αρκαδία, την πνευματική Ελλάδα, τον εκδότη και διευθυντή της. Oι Μαραθαίοι επιμένουν σε χαλεπούς καιρούς να μας προσφέρουν όχι μόνο πολυτέλεια, αλλά και ουσία. Μπράβο τους! (Τηλ. 210. 3237 841).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Παρακαλώ, απαντήστε στο ερώτημα *