
«Αυξημένο κατά τι το επιβατικό κοινό – Σοβαρό πρόβλημα αντιμετωπίζουμε με την πληρότητα των λεωφορείων στις προγραμματισμένες εκδρομές» τονίζει ο πρόεδρος Ν. Κουτσόγιωργας
«Θα ήθελα να ευχηθώ σε όλον τον κόσμο να περάσει χαρούμενες διακοπές, να ξεκουραστεί, γιατί πραγματικά έρχεται ένας χειμώνας απρόβλεπτος, τουλάχιστον για εμένα» προμάντευσε προχθές (Τρίτη 25/7/2023) ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Αρκαδίας, Νίκος Κουτσόγιωργας, σε μια από τις τακτικές συναντήσεις του με τα τοπικά και περιφερειακά μέσα ενημέρωσης, στη διάρκεια των οποίων ενημερώνει για την πορεία της κοινωφελούς (και κατά τον Άρειο Πάγο) εταιρείας της οποίας προΐσταται για μία τουλάχιστον πενταετία.
Η ως άνω εκτίμηση του προέδρου ―μακράν οιασδήποτε πολιτικής σκοπιμότητας― έχει τη σημασία της, εάν σκεφθεί κανείς ότι μετά τη ΔΕΗ και το Π.Γ.Ν. Τρίπολης, η ΚΤΕΛ Α.Ε. Αρκαδίας είναι η πολυπληθέστερη από μεριάς εργαζομένων οικονομική μονάδα του νομού, από την οποία αμέσως ή εμμέσως πορίζονται περισσότερες από 500 οικογένειες.
Η φράση, επίσης, δεν θα μπορούσε να είναι διάφορη της οικονομικής «υγείας» της ίδιας της εταιρείας, παρά τα αισιόδοξα μηνύματα από τις απανωτές παρεμβάσεις προστατευτισμού που έλαβε τα τελευταία χρόνια η Κυβέρνηση, συνολικά για όλα τα ΚΤΕΛ. Μετά, δηλαδή, τα 52 εκ. ευρώ επιδοτήσεις των λεωφορείων, λόγω αντικατάστασης, τις έκτακτες ενισχύσεις που δόθηκαν μεταξύ 2021 και 2022, 40 εκ. ευρώ περίπου, τα 16 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, αλλά και την τελευταία 18,3 εκ. επιδότηση την οποία ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, και ήδη υλοποιείται, το οικονομικό άνοιγμα όλων των εν Ελλάδι ΚΤΕΛ είναι τέτοιο, που, «Θεός ξέρει» μόνο, εάν, πολλά από αυτά, καταφέρουν να σταθούν στον διεθνή ανταγωνισμό, ο οποίος ήδη λαμβάνει χώρα επί τη βάσει του ν. 4974/2022, κατ’ εφαρμογή του Κανονισμού 1370/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που αφορά στις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές.
Τον κοινωνικό χαρακτήρα της ΚΤΕΛ Αρκαδίας Α.Ε. προσπάθησε για μία ακόμη φορά να αναδείξει ο πρόεδρος της εταιρείας, Νίκος Κουτσόγιωργας, ψηλαφώντας και τις τελευταίες ενδείξεις τουριστικής κίνησης στην Αρκαδία, εν μέσω καλοκαιριού.
Ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Αρκαδίας ευχαρίστησε τα μέσα ενημέρωσης, που «διαφημίζουν το έργο μας» ―είπε― το οποίο «είναι κοινωνικού περιεχομένου» και «με αποφάσεις του Αρείου Πάγου, το ΚΤΕΛ έχει χαρακτηρισθεί εταιρεία Κοινής Ωφελείας».
«Κατά κάποιο τρόπο επιτελούμε κοινωνικό έργο και εργαζόμαστε κάτω από αντίξοες συνθήκες τιμολογιακής πολιτικής» σημείωσε ο κ. Κουτσόγιωργας, για να συμπληρώσει «που σημαίνει έτσι απλά ότι ανεξάρτητα της αύξησης των καυσίμων ή οτιδήποτε άλλο, εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθούμε την προτεινόμενη από το Κράτος τιμολογιακή πολιτική. Το εισιτήριο για την Αθήνα έχει 14 ευρώ, δεν μπορείς να πας 14,50.
Το πάλαι ποτέ αυτό ήταν καλό, γιατί τα χωριά ήταν γεμάτα με κόσμο, με επιβάτες, σήμερα δεν είναι, έχουν όλοι δικά τους αυτοκίνητα. Έχει ερημώσει το χωριό και οπωσδήποτε έχει αντανάκλαση και στη δική μας εκμετάλλευση».
175 ομογενείς από την Αμερική
στην Αράχωβα!
Από κει και πέρα, να πάμε και σε κάποια θετικά πράγματα. Βλέπω μία αυξανόμενη κίνηση τώρα το καλοκαίρι, «Δόξα τω Θεώ» δεν είχαμε κάποιο ατυχές γεγονός, όπως οι πυρκαγιές δίπλα στην περιοχή μας και οπωσδήποτε βλέπω μία κίνηση. Ήδη, στο χωριό μου έχουν έρθει από την Αμερική 175 άτομα! Πήγα προχθές και είδα σαν να είναι μία παροικία αμερικανική. Όλοι εκεί πέρα μιλάνε αγγλικά, χορεύουνε ελληνικούς χορούς και πράγματι συγκινήθηκα να λέμε και την αλήθεια. Βλέπεις ανθρώπους πρώτης γενιάς, τώρα τα παιδιά έρχονται, τ’ ανήψια μου, π.χ., δεν μιλάνε ελληνικά, αλλά χορεύουν ελληνικά.
Πάντως, βλέπω μία κίνηση και στο Άστρος κάθε Κυριακή.
Δυστοκία στις προγραμματισμένες
εκδρομές
Εκεί που βλέπω μία δυστοκία και θα ήθελα μέσω υμών, πάλι, να το υπερτονίσετε. Βγάζουμε κάποιες εκδρομές, όπως έχουμε βγάλει μία εκδρομή αυτήν την ώρα για την Κέρκυρα και μετά βίας έχουμε μαζέψει 14 άτομα. Το λεωφορείο θα πάει, αλλά είναι αμαρτία, ένα λεωφορείο με 50 θέσεις να πηγαίνει μόνο με 15. «Τώρα θα μου πείτε, κάναμε κι εμείς τη δουλειά μας εδώ; Ίσως δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε παραπάνω, εκτός από τη δική σας ευγενή βοήθεια. Να διαφημίσουμε κάτι τέτοιο. Να διαφημίζονται αυτές οι εκδρομές, γιατί αν ο κόσμος δεν τις μαθαίνει, μέσω σάιτ, μέσω εφημερίδων ―εγώ προσωπικά δεν έχω πρόβλημα να μπορέσω να χρηματοδοτήσω κάτι τέτοιο― γιατί εν κατακλείδι μεγαλώνει το δικό μας έσοδο. Και οπωσδήποτε το «ένα χέρι νίβει το άλλο και τα δυο το πρόσωπο». Γι’ αυτό, θα εκτιμούσα από εσάς, μέσω των μέσων σας, να τις διαφημίζετε και οπωσδήποτε να έχουμε κάποια περισσότερη προσέλευση.
Τώρα, ως προς τον τομέα των συγκοινωνιών βλέπουμε μία Αθήνα να δουλεύει· να, σήμερα, λόγω του καύσωνα, υπήρξε φοβερή μείωση. Δεν πάει ο κόσμος στην Αθήνα, με τέτοιον καύσωνα πού να πάει;
Έχει αρχίσει μια μικρή αύξηση στα χωριά, πατριώτες, Ελληνοαμερικάνοι, Αυστραλοί.
Dum spiro spero «εφόσον αναπνέουμε, ελπίζουμε». Με αυτήν τη λατινική φράση ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ θέλησε να περιγράψει, τόσο το ηθικό του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας, ΄΄όσο και τις ελπίδες για ανάκαμψη του φορέα στον οποίο ηγείται.
― Βλέπω μια μικρή αύξηση στα έσοδά μας, όχι όμως υπέρογκη και οπωσδήποτε το κόστος παραμένει το ίδιο και γι’ αυτόν τον λόγο θα ήθελα μια μεγαλύτερη αύξηση στην εκμεταλλευτική μας πολιτική.
Έρχεται το καλοκαίρι, είναι, μάλλον το καλοκαίρι εδώ, θα ήθελα να ευχηθώ σε όλον τον κόσμο να περάσει χαρούμενες διακοπές, να ξεκουραστεί, γιατί πραγματικά έρχεται ένας χειμώνας απρόβλεπτος, τουλάχιστον για εμένα.
Γι’ αυτόν τον λόγο θα πρέπει να είναι όλοι ξεκούραστοι, χαρούμενοι και υγιείς.
• Πήρατε έκτακτη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και εάν είστε ευχαριστημένοι;
― Έπειτα από διόμισι χρόνια παλινωδιών, χθες ήμουν στις 15:00 στο Υπουργείο και υπογράφηκε μία Απόφαση, για να πάρει το κάθε λεωφορείο, περίπου 2.500. Αυτό ήταν εδώ και δύο χρόνια. Το λέγανε τότε, το λέγανε για τις θέσεις, που είμαστε σε περιορισμένο αριθμό θέσεων, τώρα το λένε έναντι του καυσίμου. Εν πάση περιπτώσει είναι μία καλή βοήθεια, δεν την πήραμε ακόμα. Προσδοκώ σήμερα ή αύριο να κατατεθεί αυτό το ποσό, το οποίο είναι για 94 λεωφορεία. Είναι 240.546 ευρώ. Είναι ένα μικρό βοήθημα.
Υλοποίηση του νέου νόμου,
ως πανάκεια
Εκείνο που προέχει τώρα είναι η υλοποίηση του νέου νόμου, ο οποίος για μένα θα είναι η πανάκεια. Το λέω και το τονίζω. Ελπίζω να περατωθούν οι διαδικασίες γρήγορα. Δηλαδή, η Περιφέρεια, πράγματι, έδωσε εντολή σε κάποιον συγκοινωνιολόγο, του έκανε, μάλλον, και απευθείας ανάθεση, ο οποίος είναι ο πρόεδρος των Συγκοινωνιολόγων Ελλάδος, και του έχει πει να ’ρθει να κάνει την αρμόζουσα μελέτη. Ποια είναι η μελέτη; Να πάμε στο χωριό, να δούμε την πληθυσμιακή κατάσταση, να δούμε τι μέσα διαθέτουμε, πόσοι είναι νέοι, πόσοι είναι γέροι, πώς είναι το οδόστρωμα. Όλα αυτά είναι στοιχεία τα οποία πρέπει να συγκεντρώσουν, διότι από αυτό το πράγμα θα βγει και η αμοιβή του λεωφορείου, η αμοιβή της άγονης γραμμής. Τονίζω και θα το τονίσω αυτό. Το ΚΤΕΛ συμμετέχει μέχρι το 20% με τον καινούργιο νόμο. Μέχρι 20% πληρότητα άμα έχεις, τα καλύπτει το ΚΤΕΛ. Εάν έχεις αυτήν την πληρότητα, μπορείς τη διαδρομή να την κάνεις μόνο σου, δεν χρειάζεται επιδότηση.
Εάν, όμως, πέφτει κάτω από το 20% έρχεται η Ευρωπαϊκή Ένωση, πλέον, και σου επιδοτεί αυτές τις άγονες γραμμές. Αυτό για μένα θα γεμίσει τα χωριά με λεωφορεία, θα ξανά αρχίσουν οι συγκοινωνίες να είναι 100% και όχι περιστασιακές και οπωσδήποτε πιστεύω ότι θα βοηθήσει. Έτσι πιστεύω.
Πότε θα υλοποιηθεί; Ήδη έχουν δώσει κάποια προθεσμία ενός έτους. Η Περιφέρεια Πελοποννήσου έδωσε εντολή και ανέθεσε τη δουλειά σε ένα συγκοινωνιολόγο, με τον οποίο εγώ ήρθα σε επαφή και θα συναντηθώ την άλλη εβδομάδα, για να μπορέσουμε να τρέξουμε τις διαδικασίες. Αυτή τη μελέτη την πληρώνει η Περιφέρεια.
• Δηλαδή, κύριε Πρόεδρε, έχουμε δύο άμεσες παρεμβάσεις: μία απευθείας από την Κυβέρνηση, με την ενίσχυση των ΚΤΕΛ με αυτό το μικροποσό για κάθε λεωφορείο και (…)
― Ναι, ο νόμος 4974 ο καινούργιος, ο οποίος είναι νόμος που μιλάει για τις άγονες γραμμές και κάτι τέτοιο, είναι νόμος απελευθέρωσης. Δεν είναι νόμος ο οποίος στοχεύει μόνο το ΚΤΕΛ. Οποιοσδήποτε μπορεί να βάλει υποψηφιότητα, εφόσον βέβαια έχει τις προϋποθέσεις. Μία εκ των οποίων ―που εμείς, Δόξα να έχει ο Θεός, είμαστε μπροστάρηδες― πρέπει να έχεις και σταθμό ευρωπαϊκού επιπέδου. Και ευτυχώς το ΚΤΕΛ Αρκαδίας έχει.
• Θα υπάρξει και μία χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μέσω της Περιφέρειας θα γίνει η καταβολή αυτή, όταν και εφόσον;
― Θα γίνει ένας διαγωνισμός, όπως γίνεται αυτός που λέγεται εκπτωτικός διαγωνισμός. Σου λέει, για να πας στο χωριό μου, που είναι η Αράχωβα Λακωνίας, είναι 36 χιλιόμετρα, κι εμείς βγάζουμε και λέμε ότι δίνουμε γι’ αυτό το πράγμα, τόσα ευρώ το χιλιόμετρο. Κι από κει και πέρα συμμετέχουμε όλοι, πάμε εμείς εκεί και δίνουμε τις λεγόμενες εκπτώσεις. Μπορεί να τις κερδίσει και κάποιος άλλος. Άκουσα προχθές ότι και κάποιες εταιρείες από τη Γαλλία και από την Ισπανία.
• Ενδιαφέρονται, δηλαδή;
― Όπως καταλαβαίνετε ο διαγωνισμός είναι διεθνής. Γίνεται κάτω από τα λεγόμενα διεθνή πρότυπα, που πρέπει να δημοσιοποιηθεί όχι μόνον εδώ, αλλά και στην Ευρώπη.
Τώρα ποιος θα έρθει εδώ;…
Εμείς, μέχρι τώρα, σαν ΚΤΕΛ διαθέτουμε όλα εκείνα τα εχέγγυα. Μιλάω για το ΚΤΕΛ Αρκαδίας. Άλλα ΚΤΕΛ δεν έχουν, πολλά ΚΤΕΛ δεν έχουν σταθμούς, τώρα τι θα γίνει;
• Ξέρουμε ότι κάποια στιγμή ανακοινώσατε και την έκδοση ηλεκτρονικών εισιτηρίων, κάτι που θα διευκόλυνε, ίσως, κάποιους εργαζομένους ή ανθρώπους που δεν μπορούν δια ζώσης. Πώς πάει αυτό το μέτρο, η πλατφόρμα λειτουργεί κανονικά, διευκολύνει τον κόσμο;
― Πιστεύω, ναι. Έτσι πιστεύω, αλλά πολλές λεπτομέρειες δεν μπόρεσα να κοιτάξω, στατιστικά στοιχεία.
• Αναφερόμενος στην ευθύνη σας προηγουμένως, αν κατάλαβα καλά, είπατε μακάρι οι άνθρωποι που απολαμβάνουν των ενεργειών σας κ.τ.λ., να το εκτιμούν. Αν το κατάλαβα καλά, μπαίνω στον πειρασμό να σας ρωτήσω, υπάρχει σύμπνοια στο ΚΤΕΛ;
― Μέχρι στιγμής μπορώ να πω, υπάρχει. Σε μια οικογένεια υπάρχουν και διενέξεις, αλλά οπωσδήποτε βούληση, τουλάχιστον εμένανε, ως ανθρώπου που προΐσταται αυτής της επιχείρησης, είναι να μπορέσω να υπάρχει σύμπνοια, διότι όπου υπάρχει γκρίνια, υπαρχει πρόβλημα και είναι κακό για την επιχείρηση. Μέχρι στιγμής, έπειτα από πέντε χρόνια μπορώ να πω ότι καλά τα έχουμε πάει. Από κει και πέρα είναι και πράγματα τα οποία θα πρέπει να ρωτήσετε και τους άλλους, γιατί εγώ μιλάω πάντα εγώ.