Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023. Τα μεγάλα αγκάθια

6 Οκτωβρίου 2022  /   Χωρίς Σχόλια

Κατάργηση της απλής αναλογικής και στέρηση στις τοπικές κοινωνίες να εκπροσωπηθούν με δικούς τους συνδυασμούς για τη συγκρότηση Τοπικών Συμβουλίων

Πολιτικά παιχνίδια με τα πληθυσμιακά κριτήρια όπως προέκυψαν από την προβληματική απογραφή του 2021

1.Στέρηση της δυνατότητας στις τοπικές κοινωνίες να εκπροσωπηθούν με δικούς τους συνδυασμούς για τη συγκρότηση Τοπικών Συμβουλίων

Η ανάδειξη των επόμενων δημοτικών και περιφερειακών αρχών θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2023 σύμφωνα με τις αλλαγές που επέφερε στα σχετικά άρθρα ο νόμος 4804/2021, με πρωτοβουλία του τέως Υπουργού Εσωτερικών Θεοδωρικάκου. Ωστόσο,  κανείς δεν ξέρει τι μπορεί να σκαρφιστεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη και ο «τσεκουράτος» νυν Υπουργός Εσωτερικών  Βορίδης, την τελευταία στιγμή, εάν εκτιμήσουν ότι οι αλλαγές δεν τους εξυπηρετούν.

Ουσιαστικά με το νέο νόμο:

α) καταργείται η απλή αναλογική, όπως αυτή θεσμοθετήθηκε με το νόμο 4555/2018 (Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι») της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και η οποία εξασφάλιζε την πραγματική αποτύπωση της λαϊκής βούλησης στη σύνθεση των Δημοτικών και Τοπικών Συμβουλίων, με την ισότητα της ψήφου, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα.

β) επανέρχεται το πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα καθώς η εκλογή των Δημάρχων, των Δημοτικών Συμβούλων, των Προέδρων και Συμβούλων των Δημοτικών Κοινοτήτων, γίνεται κατά συνδυασμούς αποκλείοντας υποψηφιότητες εκτός συνδυασμών, σε αντίθεση με την απλή αναλογική που διαχώριζε την κατάρτιση συνδυασμού και την εκλογή των Τοπικών Συμβουλίων από αυτή του Δήμαρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου. Πρόκειται, δηλαδή, για έναν άκρως αντιδημοκρατικό νόμο, ο οποίος στερεί το δικαίωμα στις τοπικές κοινωνίες να εκφράζονται και να διεκδικούν ανεξάρτητα από τον Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο.

γ) προβλέπεται η εκλογή Δημάρχου και Δημοτικού Συμβουλίου από την πρώτη Κυριακή με ποσοστό 43% των ψήφων, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στη μειοψηφία να εκλέξει  τα 3/5 των Δημοτικών Συμβούλων, ενώ στην πλειοψηφία (σύνολο αντιπολίτευσης) να εκλέξει τα 2/5 αυτών. Για παράδειγμα, εάν στο Δήμο Βόρειας Κυνουρίας, όπου εκλέγονται 19 Δημοτικοί Σύμβουλοι (σύμφωνα με τα νέα απογραφικά στοιχεία), ένας συνδυασμός πάρει το 43% +1 ψήφο, έχει τη δυνατότητα, από την 1η Κυριακή, να εκλέξει Δήμαρχο και 11 Δημοτικούς Συμβούλους, τη στιγμή που το σύνολο (η πλειοψηφία) των υπόλοιπων συνδυασμών, που θα συγκεντρώσουν αθροιστικά το 57%-1 ψήφο, θα εκλέξουν μόνο 8 Δημοτικούς Συμβούλους. 

δ) διαστρεβλώνεται η επιλογή των ψηφοφόρων των τοπικών κοινωνιών αφού στις δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο των 301 κατοίκων, ο συνδυασμός του επιτυχόντος δημάρχου, λαμβάνει τα 3/5 του των εδρών του τοπικού συμβουλίου, ακόμα και όταν είναι μειοψηφία, ενώ οι επιλαχόντες συνδυασμοί παίρνουν από ελάχιστες έως καθόλου έδρες κι ας έχουν συγκεντρώσει αθροιστικά τις περισσότερες ψήφους. Για παράδειγμα σε δημοτική κοινότητα που εκλέγει 3/μελές τοπικό συμβούλιο και ο συνδυασμός του επιτυχόντος δημάρχου έρθει τρίτος σε ψήφους (π.χ. 20%) θα εκλέξει δύο τοπικούς συμβούλους, ενώ ο συνδυασμός που θα έρθει  πρώτος  (π.χ. 40%) θα εκλέξει έναν και ο δεύτερος συνδυασμός (π.χ. 35%) κανέναν. Εν κατακλείδι, σε μία δημοτική κοινότητα μπορεί να εκλεγεί Τοπικό Συμβούλιο που μειοψήφησε γιατί ήταν κάτω από το ψηφοδέλτιο  του επιτυχόντος Δημάρχου, παραβιάζοντας κατάφωρα την αρχή της  ισότητας της ψήφου.

2.Πολιτικά παιχνίδια με τα πληθυσμιακά κριτήρια όπως προέκυψαν από την προβληματική απογραφή του 2021

Οι αυτοδιοικητικές εκλογές της 8ης Οκτωβρίου 2023 θα πρέπει να πραγματοποιηθούν με τα πληθυσμιακά κριτήρια που προέκυψαν από την απογραφή του 2021 και τα ψηφοδέλτια να κατατεθούν μέχρι την 31η Αυγούστου του ίδιου έτους. Ωστόσο, τα ανακριβή δημογραφικά στοιχεία που συνοδεύουν την απογραφή (δεν έχουν ακόμα δημοσιευτεί ανά Δήμο) δημιουργούν προβλήματα:

α) τόσο στην κατανομή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) η οποία εξαρτάται άμεσα από τον πληθυσμό

β) όσο και στον αριθμό των μελών των Δημοτικών, Τοπικών και Περιφερειακών Συμβουλίων

Για παράδειγμα, ο πληθυσμός του Δήμου Βόρειας Κυνουρίας, σύμφωνα με την απογραφή του 2021 ότι ανέρχεται σε 9.538 κατοίκους (δηλ. 1.127 κάτοικοι λιγότεροι από την απογραφή του 2011 που ήταν 10.665) και κατά συνέπεια, το νέο Δημοτικό Συμβούλιο που θα εκλεγεί θα απαρτίζεται από 19 Συμβούλους (8 λιγότεροι) έναντι 27 που έχει το σημερινό!

Επίσης, δεν είναι γνωστό (μέχρι σήμερα) ποια Δημοτικά Διαμερίσματα έχουν πληθυσμό μέχρι 300 κατοίκους, όπου εκλέγεται Πρόεδρος/Εκπρόσωπος Τοπικής  Κοινότητας, ποια από 301 έως 2000 κατοίκους, όπου εκλέγεται 3/μελές Τοπικό Συμβούλιο και ποια από 2001-έως 10.000 κατοίκους, όπου εκλέγεται 5/μελές. Πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό θέμα το οποίο αποτελεί τροχοπέδη στη συγκρότησης συνδυασμών έναν μόλις χρόνο πριν τις επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές.

Η απογραφή του 2021 είναι το μεγάλο ανέκδοτο της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Η κυβέρνηση των αρίστων για άλλη μια φορά απέτυχε παταγωδώς. Και τα στοιχεία της απογραφής δεν είναι ένα απλό πληθυσμιακό νούμερο. Είναι εργαλείο που καθορίζει σε σημαντικό βαθμό την αναπτυξιακή πολιτική που θα πρέπει να χαράξει η κάθε δημοτική αρχή και οι τοπικές κοινωνίες.

Εν κατακλείδι, αν πάρει κανείς υπόψη το πλήθος των υποψηφίων που απαιτούνται με το νέο εκλογικό σύστημα για τη συγκρότηση συνδυασμού (περίπου 70 υποψήφιοι για το Δήμο Βόρειας Κυνουρίας), την ποσόστωση φύλου, την ερημοποίηση της υπαίθρου και την αυξανόμενη αποστασιοποίηση του κόσμου από τα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα, δυστυχώς το μέλλον της Αυτοδιοίκησης διαγράφεται ζοφερό! «Οι καιροί ου μενετοί».

Το τμήμα Αυτοδιοίκησης

της  Ο.Μ. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Βόρειας Κυνουρίας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Παρακαλώ, απαντήστε στο ερώτημα *