Το αποτυχημένο ΣΔΙΤ Πελοποννήσου και η απόρριψή του (και πάλι) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή!!!

Ένα ακόμη «χαστούκι» στις ελληνικές αρχές (λέγε με Περιφέρεια Πελοποννήσου καλύτερα!) που διαχειρίστηκαν ή και διαχειρίζονται το θέμα της ολοκληρωμένης (Θεός να την κάνει!) διαχείρισης των απορριμμάτων στην περιφέρεια Πελοποννήσου, τη γνωστή ΣΔΙΤ και το «φαραωνικό» σκουπιδοεργοστάσιό της …έστειλε με ημερομηνία (06/09/2024) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής), με πλήθος παρατηρήσεων επί των εγγράφων αίτησης του πλέον πολυδιαφημισμένου (ως «εμβληματικού») έργου στην Περιφέρειά μας και με περίπου τελεσίγραφο: Ή συμμορφώνεσθε ή απεντάσεσθε, τελεία και παύλα!

Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας φαίνεται πως είναι αδύνατον να γράψουν κάτι ικανοποιητικό. Ούτε μια στοιχειώδη ανάλυση οικονομικών στοιχείων τάξης Γ’ Λυκείου δεν μπορούν να παρουσιάσουν.

Η γελοιοποίηση από τις «σφαλιάρες» και τα κομψά «φτυσίματα» δεν θα είχαν ιδιαίτερη σημασία, εάν τον «τζερεμέ», τον «αλμυρό» λογαριασμό δηλαδή ―τον οποίον παρατηρούν και οι υπηρεσίες της ΕΕ, δεν τον πλήρωνε ο ανυποψίαστος (εάν όχι αδιάφορος) πολίτης!

Το έργο ΣΔΙΤ Περιφέρειας Πελοποννήσου είναι περιουσία των πολιτών και νομίζουμε πως αφορά όλους να γνωρίζουν γιατί σχεδόν 15 χρόνια «καρκινοβατεί» με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, όλων των περιφερειαρχών και οπωσδήποτε όλων των δημάρχων, με μια φράση «του ανίκανου και ανεύθυνου πολιτικού συστήματος» που ενεργεί ως επί το πλείστον με δόλο.

Εκείνο που δεν γνωρίζουν οι πολίτες, γιατί κανείς δεν επιθυμούσε να τους πληροφορήσει, είναι ότι «το να μη χρηματοδοτηθεί το έργο από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ζημιά είναι σε κάθε δημότη των δήμων όλης της περιφέρειας Πελοποννήσου στους οποίους μετακυλίεται το κόστος διαχείρισης. Δεν χάνει, δηλαδή, ούτε η ΤΕΡΝΑ, ούτε τα «περιστέρια» της!

Οι παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (μετάφραση από τα αγγλικά):

Παρατηρήσεις επί των εγγράφων αίτησης του μεγάλου έργου «Ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) ” επιγράφεται το 8σέλιδο κείμενο με ημερομηνία (06/09/2024) που απεστάλη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής) προς τον Προϊστάμενο της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγράμματος Πελοποννήσου, Αντώνη Ψαράκη:

«Αγαπητέ κύριε Ψαράκη,
Στις 27 Μαΐου 2024, σύμφωνα με το άρθρο 102 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1303/2013, η Ελλάδα υπέβαλε εκ νέου μέσω του SFC2014 μια αναθεωρημένη αίτηση για τo προαναφερθέν μεγάλο έργο και μια διευκρινιστική επιστολή για τα ζητήματα που τέθηκαν στην επιστολή παρατήρησης της Επιτροπής με ημερομηνία 27 Μαρτίου 2024 (Σχ. Ares (2024)2307453).
Μετά την ανάλυση από τις υπηρεσίες της Επιτροπής των πληροφοριών που παρέχονται στο ενημερωμένο Έντυπο Αίτησης και τα παραρτήματά του, η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής και η Urban Policy κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πληροφορίες που παρέχονται από το κράτος μέλος δεν προσφέρουν επαρκή στοιχεία για να προχωρήσουμε στη θετική απόφαση για αυτό το έργο σε αυτό το στάδιο. Χρειάζονται ακόμη πρόσθετες διευκρινίσεις για το μεγάλο έργο. Περαιτέρω λεπτομέρειες περιλαμβάνονται στο παράρτημα της παρούσας επιστολής.
Όπως προβλέπεται στο άρθρο 102 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1303/2013, η προθεσμία για την έγκριση του μεγάλου έργου διακόπτεται μέχρι την υποβολή των διευκρινίσεων προς την Επιτροπή εντός δύο μηνών από την παραλαβή της παρούσας επιστολής.
Σε περίπτωση που οι ελληνικές αρχές δεν απαντήσουν εντός της ζητούμενης προθεσμίας ή τα σχόλια δεν ανταποκρίνονται με ικανοποιητικό τρόπο στις παρατηρήσεις των υπηρεσιών της Επιτροπής, η Επιτροπή μπορεί να εκδώσει απόφαση με την οποία απορρίπτει το παραπάνω μεγάλο έργο. Σε τέτοιες περιστάσεις, η Διαχειριστική Αρχή θα έχει τη δυνατότητα στο SFC2014 να αποσύρει την αίτηση του μεγάλου έργου.
Για εύκολη πρόσβαση στα έγγραφα, αριθμήστε τις απαντήσεις με τον ίδιο τρόπο, όπως οι ερωτήσεις παρακάτω.

Παρατηρήσεις των υπηρεσιών της Επιτροπής
Σύμφωνα με τα σημεία που αναφέρονται παρακάτω, δώστε πρόσθετες διευκρινίσεις και να εξασφαλισθεί η αναθεώρηση της αίτησης του μεγάλου έργου όπου είναι δυνατό.

1 Ο Δικαιούχος και η ιδιότητά του – Άρθ. 101 στοιχείο α) του κανονισμού (ΕΕ) Αρ.1303/2013
1.1 Η διοικητική ικανότητα του ΦΟΔΣΑ

Με βάση την ανάλυση και τα δεδομένα που παρασχέθηκαν, οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσουν τη δυνατότητα του ΦΟΔΣΑ Πελοποννήσου να ορίζει και να εισπράττει τις αμοιβές ανάληψης από τους δικαιούχους δήμους, τη δυνατότητα να πραγματοποιούν πληρωμές στην Περιφέρεια και επιβλέπουν με ασφάλεια την αποτελεσματική λειτουργία των συστημάτων επεξεργασίας και συλλογής απορριμμάτων. Ως συνέπεια αυτής της έλλειψης ιδιότητας, ο ΦΟΔΣΑ, δηλαδή ο μακροπρόθεσμος δικαιούχος του έργου, δεν έχει ακόμη αναλάβει τις συμβατικές υποχρεώσεις έναντι του φορέα εκμετάλλευσης.
Σχετικά με τη στελέχωση, ενημερωθήκαμε ότι απαιτούνται 36 άτομα για τη διασφάλιση της λειτουργίας των 3 Κέντρων Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΚΟΔΑ), των 15+2 σταθμών μεταφοράς, της οργάνωσης της πλευράς συλλογής, την ανάπτυξη και εφαρμογή της πολιτικής τιμολόγησης και την είσπραξη των τιμολογίων. Σημειώνουμε ότι επί του παρόντος, το τρέχον επίπεδο στελέχωσης απέχει πολύ από αυτόν τον στόχο, στο βαθμό που ο ΦΟΔΣΑ απασχολεί σήμερα μόνο έναν μόνιμο προσωπικό. Λαμβάνοντας υπόψη την απόκλιση μεταξύ αυτών των δύο στοιχείων, η Επιτροπή δεν θα είναι σε θέση να εγκρίνει το έργο χωρίς επείγοντα και απτά μέτρα για την πρόσληψη του απαραίτητου προσωπικού για την εξασφάλιση του ελάχιστου επιπέδου διοικητικής ικανότητας αναγκαίας και απαιτούμενης από το Νόμο. Παρακαλούμε, πριν αποφασιστεί το έργο, 1) προσκομίστε απόδειξη ότι έχει προσληφθεί συνολικός αριθμός 11 υπαλλήλων σύμφωνα με την πρόβλεψη της ισχύουσας νομοθεσίας, 2) παρέχετε την περιγραφή της θέσης εργασίας (είδος, διάρκεια, προσόντα και εμπειρία) από τις 11 αυτές θέσεις, 3) υποβάλλετε αντίγραφο της πιστοποίησης ικανότητας που εκδόθηκε από η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου και 4) προσαρμόζει τον πίνακα στη σελίδα 3 του Παραρτήματος Ι αναλόγως.

1.2 Η οικονομική δυνατότητα του ΦΟΔΣΑ
Έχουν παρουσιαστεί πρόσθετοι πίνακες με οικονομικές πληροφορίες: μη ελεγμένες οικονομικές καταστάσεις 2023 και 2024 καθώς και συνοπτικοί πίνακες τιμολογίων δήμου, χρεώσεις και τα ποσοστά είσπραξης των Συμπράξεων Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) παρουσιάζονταν τις χρονίες 2022 έως 2024.
Οι πληρωμές των δήμων ήταν το 57% και το 66% των συνολικών τιμολογίων το 2022 και 2023 αντίστοιχα. Για το έτος 2022, υπάρχει καθυστέρηση δύο ετών για την πλήρη συλλογή του αντίστοιχου ετήσιου τιμολογίου.
Οι πληροφορίες που παρουσιάζονται σε άλλο πίνακα για την είσπραξη των χρεώσεων ΣΔΙΤ φαίνεται να διαφέρουν από την προηγούμενη για το έτος 2023, όπου οι χρεώσεις ΣΔΙΤ ανέρχονται σε 17,56 ευρώ εκατ. ευρώ, έναντι τιμολογίων 17 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά το υπόλοιπο που θα εισπραχθεί έως τον Μάιο του 2024, απομένουν συνολικά 6,1 εκατ. ευρώ τα οποία είναι χρωστούμενα από 26 δήμους, όπου οι δήμοι Ναυπλιέων και Άργους Μυκηνών αντιπροσωπεύουν το 46% του συνόλου.
Οι πληροφορίες που παρουσιάζονται στους πίνακες σχετικά με τις πληρωμές τελών υπηρεσιών ΣΔΙΤ και τα εισπράξεις εσόδων δεν μπορούν να συμβιβαστούν με τις πληροφορίες που παρουσιάζονται στην Δήλωση Εφαρμογής Προϋπολογισμού του 2023. Τα αναφερόμενα τακτικά έσοδα ανήλθαν σε 12,63 ευρώ εκατ. ευρώ, ενώ οι αναφερόμενες πληρωμές από τις περιφέρειες ανέρχονται σε 10,3 εκατ. ευρώ.
Τα αναφερόμενα συνολικά έσοδα ανέρχονται σε 15,44 εκατ. ευρώ πάνω από τις συνολικές πληρωμές και έσοδα που αναφέρονται σε άλλους πίνακες (15,09 εκατ. ευρώ).
Από την άλλη πλευρά, η κατηγορία χρέωσης υπηρεσιών ΣΔΙΤ για το 2023 (17,56 εκατ. ευρώ ανά ΣΔΙΤ πίνακα) δεν βρέθηκε στις πληρωμές που αναφέρονται στον προϋπολογισμό. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο εγγεγραμμένες μεγάλες δαπάνες, «έργα» (21,1 εκατ. ευρώ) και «μελέτες» (10,2 ευρώ). εκατ.), τα οποία και τα δύο δεν φαίνεται να σχετίζονται με την πληρωμή υπηρεσιών ΣΔΙΤ.
Ο Ισολογισμός που παρουσιάστηκε για τα έτη 2022-2024 αποκαλύπτει ότι ενώ τα διαθέσιμα μετρητά έχουν αυξήθει από 1,9 εκατ. ευρώ το 2022 σε 4,5 εκατ. ευρώ το 2023, οι τρέχουσες απαιτήσεις (φόροι και λοιπά τέλη) αυξήθηκαν επίσης από 3,2 εκατ. ευρώ σε 5,9 εκατ. ευρώ.
Ομοίως, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις αυξήθηκαν από 3,2 εκατ. ευρώ το 2022 σε 8,9 ευρώ εκατομμύρια το 2023. Η θέση ρευστότητας του ΦΟΔΣΑ έχει επιδεινωθεί, ο λόγος των μετρητών προς τις τρέχοντες απαιτήσεις μειώθηκαν από 58% το 2022 σε 50% το 2023.
Κατά τη σύγκριση των αναφερόμενων δεδομένων με τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν προηγουμένως στο excel CBA, τα έσοδα στο excel CBA φαίνεται να είναι υπερεκτιμημένα (17% κατά μέσο όρο), ενώ η PPP η χρέωση υπηρεσιών φαίνεται να είναι υποτιμημένη.
Διασφαλίστε μια συνεκτική παρουσίαση των θεμάτων που εξετάστηκαν παραπάνω. Επιπλέον, παρακαλώ, παρέχετε στην αναθεωρημένη αίτηση έργου, στοιχεία των σχεδίων του ΦΟΔΣΑ και άμεσες πρωτοβουλίες για τη σταθεροποίηση της οικονομικής του κατάστασης, ιδίως όσον αφορά την ικανότητά του να εισπράττει αποτελεσματικά τιμολόγια και ανεξόφλητα χρέη. Παρακαλείσθε να αναφέρετε τα μέτρα που χρειάζονται να τεθούν σε εφαρμογή για 1) ανάκτηση του ανεξόφλητου χρέους, 2) εξασφάλιση παρόμοιας συσσώρευσης χρέους δεν επανεμφανίζεται.

1.3 Παράδοση στον ΦΟΔΣΑ
Σημειώνουμε ότι η παράδοση της ευθύνης για τη λειτουργία των 3 ΚΟΔΑ (Κέντρων Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων), από την Περιφέρεια στον ΦΟΔΣΑ θα γίνει μόνο μέχρι τον Απρίλιο του 2025, οπότε και θα είναι όλες οι εγκαταστάσεις ολοκληρωμένες και πλήρως λειτουργικές. Συνεπώς, έχει σημασία να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι για να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση. Ως προς αυτό, δώστε μια εξήγηση σχετικά με τη νόμιμη διαδοχή από την Περιφέρεια στον ΦΟΔΣΑ καθώς και τις απαραίτητες διοικητικές απαιτήσεις (με προθεσμίες για κάθε βήμα και εμπλεκόμενα ενδιαφερόμενα μέρη) και επισημάνετε πιθανούς κινδύνους για αυτή τη διαδικασία. Επιβεβαιώστε επίσης ότι ήδη η Περιφέρεια θα παρέχει στον ΦΟΔΣΑ πλήρη γνωστοποίηση όλων των συμβατικών ρητρών που σχετίζονται με την κατασκευή και λειτουργία.

2. Το έργο και η τοποθεσία του Άρθ. 101(β) του Κανονισμού (ΕΕ) Αρ.1303/2013
2.1 Η διαστασιολόγηση των εγκαταστάσεων
Όπως αναφέρεται στις κατευθυντήριες αρχές για τη συγχρηματοδότηση από την ΕΕ έργων στερεών αποβλήτων στο πλαίσιο του ΕΠ «Επενδύσεις στις Μεταφορές, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΜΠΑΑ) 2014-2020, η επένδυση στην επεξεργασία μικτών απορριμμάτων πρέπει να περιορίζεται στο 50% των συνολικών αποβλήτων που παράγονται σε μια περιοχή. Στην Πελοπόννησο, όπου τα απόβλητα η παραγωγή είναι 280.000 τόνοι/έτος, η ικανότητα επεξεργασίας μικτών αποβλήτων δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 140.000 τόνους/έτος.
Οι εγκαταστάσεις που περιλαμβάνονται στο μεγάλο έργο έχουν συνολική δυναμικότητα 200.000 t/έτος και έχουν σχεδιαστεί για την επεξεργασία τόσο μικτών αποβλήτων όσο και χωριστά συλλεγόμενων βιοαποβλήτων. Ωστόσο, σύμφωνα με τα επιχειρησιακά στοιχεία που έχουν ληφθεί από τον φορέα εκμετάλλευσης μέχρι στιγμής, οι εγκαταστάσεις δεν λαμβάνουν επί του παρόντος χωριστά συλλεγόμενα βιολογικά απόβλητα και επεξεργάζονται αποκλειστικά μικτά απόβλητα λόγω της έλλειψης καθιερωμένου συστήματος χωριστής συλλογής στην Περιφέρεια. Από αυτή την άποψη, εμείς υπογραμμίζουμε ότι οι προβλέψεις για τα βιολογικά απόβλητα και τα ανακυκλώσιμα υλικά που συλλέγονται χωριστά στην αίτηση δεν είναι ρεαλιστικές και δεν βασίζονται σε απτά μέτρα. Ως αποτέλεσμα, το 2023, οι εγκαταστάσεις επεξεργάστηκαν 180.000 τόνους μικτών απορριμμάτων και 0 τόνους χωριστά συλλεγόμενα βιοαπόβλητα. Εκτός εάν ληφθούν ειδικά πρόσθετα μέτρα χωριστής συλλογής ταυτόχρονα με την επένδυση σε υποδομές επεξεργασίας, τα MBT θα συνεχίσουν να επεξεργάζονται σχεδόν αποκλειστικά μικτά απορριμμάτα.

2.2 Ανάγκη για ένα κατοπτρικό έργο σε ξεχωριστή συλλογή
Όπως συμφωνήθηκε μεταξύ των υπηρεσιών μας, επιβεβαιώστε ότι, παράλληλα με αυτό το μεγάλο έργο, θα δρομολογηθεί πρόγραμμα επιχορήγησης, αφιερωμένο στη χρηματοδότηση ενός ξεχωριστού συστήματος συλλογής που καλύπτει όλες τις ροές απορριμμάτων και ολόκληρη την περιοχή της Πελοποννήσου. Με βάση την ανάλυση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων συλλογής, αυτό το πρόγραμμα επιχορήγησης θα επιτρέψει τον ΦΟΔΣΑ –ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για την οργάνωση και συλλογή χωριστά συλλεγόμενων αποβλήτων- να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα συλλογής για την αποτελεσματική αύξηση της ποσότητας και του ποσοστού των χωριστά συλλεγόμενων απορριμμάτων που φθάνουν στις μηχανικές-βιολογικές εγκαταστάσεις επεξεργασίας που θα μετατραπούν λοιπόν σε Εγκαταστάσεις Ανακύκλωσης και Ανάκτησης (EAA).
Παρακαλούμε να προσκομίσετε, 1) πριν από την υποβολή του μεγάλου έργου, την απόδειξη της έναρξης του το εν λόγω προγράμματος επιχορήγησης για χωριστή αποκομιδή απορριμμάτων στην περιφέρεια Πελοποννήσου, 2) πριν από την απόφαση του κατοπτρικού έργου, αντίγραφο της αντίστοιχης αίτησης που υποβάλλεται από τον ΦΟΔΣΑ, συμπεριλαμβανομένης της άδειας κρατικής ενίσχυσης αυτής της αίτησης.

2.3 Διαφοροποιημένη τιμή ανάληψης Πολιτική τιμολόγησης – Pay As You Throw (PAYT)
Σε συνέχεια των συζητήσεών μας, οι υπηρεσίες της Επιτροπής σημειώνουν ότι η τρέχουσα σύμβαση του ιδιωτικού φορέα προβλέπει ότι οι εγκαταστάσεις θα δέχονται έως και 200.000 τόνους απορριμμάτων ετησίως, χωρίς να προσδιορίζεται το είδος των απορριμμάτων που παραλαμβάνονται (ανάμεικτα ή χωριστά συλλεγόμενα). Για αυτό σκοπό, η τιμή ανάληψης δεν διαφοροποιείται ανάλογα με τον τύπο των εισερχόμενων απορριμμάτων.
Χαιρετίζουμε την πρόταση για εισαγωγή διαφοροποιημένης τιμολογιακής πολιτικής για την ενθάρρυνση χωριστής συλλογής απορριμμάτων. Στο πλαίσιο της αναθεωρημένης αίτησης μεγάλου έργου, απαιτείται αναλυτική περιγραφή του τρόπου με τον οποίο η διαφοροποιημένη τιμολογιακή πολιτική του ΦΟΔΣΑ (βιοαπόβλητα και ανάμεικτα απόβλητα) θα εφαρμοστεί συμπεριλαμβανομένου ενός χρονοδιαγράμματος υλοποίησης. Παρακαλώ, μαζί με την αίτηση να προσκομίσετε αποδεικτικά στοιχεία για την απόφαση του ΦΟΔΣΑ για εφαρμογή διαφοροποιημένης τιμολογιακής πολιτικής που προωθεί αποτελεσματικά την παράδοση των χωριστά συλλεγόμενων απορριμμάτων για επεξεργασία, αποθαρρύνοντας παράλληλα την παράδοση μικτών αποβλήτων.
Κατανοούμε ότι τα τιμολόγια που εφαρμόζουν οι δήμοι σε νοικοκυριά και εμπορικές επιχειρήσεις βασίζονται επί του παρόντος σε τετραγωνικά μέτρα, κάτι που θεωρείται ξεπερασμένη παράμετρος που δεν ευθυγραμμίζεται με την αρχή «Pluters Pay Principle». Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Νόμος 4555/2018 (άρθρο 185) επιτρέπει την καθιέρωση καθορισμού τιμολογίων με βάση περισσότερο επαρκείς και συγκεκριμένους παράγοντες, παρακαλούμε, μαζί με την αίτηση δώστε 1) διευκρίνιση ως προς το πότε θα υπάρχει μια πιο κατάλληλη και πιο εμπεριστατωμένη ρύθμιση τιμολογίων, και 2) χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του Pay As You Throw (PAYT).

2.4 Απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις για τη μετατροπή των ΚΟΔΑ σε ΕΑΑ
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής σημειώνουν ότι οι 3 εγκαταστάσεις χαρακτηρίζονται από εγγενής ευελιξία και, κατά συνέπεια, θα πρέπει να μπορούν να δεχτούν όλες τις ροές χωριστά συλλεγόμενων αποβλήτων ενάντια σε μικρές αλλαγές. Σημειώνουμε περαιτέρω ότι η σύμβαση με τον ιδιωτικό φορέα προσδιορίζει την ποσότητα (200.000 t/έτος) αλλά όχι τη σύνθεση (μεικτά, βιολογικά απόβλητα, πλαστικό κ.λπ.) των αποβλήτων που πρόκειται να παραληφθούν και να υποβληθούν σε επεξεργασία. Επιπλέον, παρακαλούμε να υποβάλετε μια πρόταση και χρονοδιάγραμμα για τη μετατροπή των εγκαταστάσεων σε ΕΑΑ. Επιπλέον, επιβεβαιώστε ότι η αναδιαμόρφωση μπορεί να περιλαμβάνει τη χρήση των ΕΑΑ από την Συστήματα Εκτεταμένης Ευθύνης Παραγωγού (EPR) έναντι πληρωμής τελών ανάληψης.

2.5 Ενσωμάτωση 15 Σταθμών Μεταφοράς
Σημειώνουμε με ανησυχία ότι δεν υπάρχει σαφής ενσωμάτωση του ορθολογικού να συσταθεί δίκτυο 15 σταθμών μεταφοράς και πώς σχετίζονται με το έργο. Κατά την άποψη των υπηρεσιών της Επιτροπής, αυτοί οι σταθμοί μεταφοράς αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του σημαντικού έργου και, κατά συνέπεια, θα πρέπει να εξηγηθεί η συγκεκριμένη λειτουργία τους. Παρακαλώ 1) παρέχετε μια λεπτομερή επισκόπηση της κατάστασης υλοποίησης κάθε σταθμού μεταφοράς, 2) εξηγήστε πώς οι 15 σταθμοί μεταφοράς θα ενσωματωθούν υλικοτεχνικά στο μεγάλο έργο, το έργο «καθρέφτη» που αναφέρεται στο σημείο 2.2 και το υπόλοιπο σύστημα (παρέχετε για αυτό λεπτομέρειες σχετικά με τις αποδεκτές ροές αποβλήτων, τις ποσότητες και την επιμελητεία των αποβλήτων και το κόστος λειτουργίας) και 3) να επιβεβαιώσουν ότι α) θα διαχειρίζονται και θα λειτουργούν υπό την ευθύνη του ΦΟΣΔΑ με τις απαραίτητες συμφωνίες να τεθούν σε εφαρμογή, β) θα ενσωματώνονται στη διαχείριση των 3 ΚΟΔΑ και λειτουργούν ως αναπόσπαστο μέρος του ολόκληρου συστήματος απορριμμάτων της περιοχής.

3. Κόστος έργου – Άρθ. 101(γ) του Κανονισμού (ΕΕ) Αρ.1303/2013
3.1 Ανάλυση λειτουργικών δαπανών & συντήρησης

Στο Παράρτημα 4 του αρχείου «Επιστολή Διακοπής Peloponnesus_Replies» συμπεριλάμβανε απαντητική επιστολή της ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ Α.Ε. (ΤΕΡΝΑ, ιδιώτης φορέας) . Η επιστολή παρείχε τις τρέχουσες ποσότητες που διαχειρίζονται στα τρία ΚΟΔΑ για το 2022 και 2023 και το σχετικό κόστος λειτουργίας και συντήρησης για το 2023. Το 2022 η συνολική ποσότητα των απορριμμάτων που υποβλήθηκαν σε επεξεργασία ήταν 98.298 t/a και 180.000 t/a το 2023. Το συνολικό λειτουργικό κόστος το 2023 (συμπ. συντήρησης) ήταν 12.175.650 ευρώ. Ως εκ τούτου, δεν είναι σαφές εάν το κόστος περιλαμβάνει τη λειτουργία των 2 σταθμών μεταφοράς, τη λειτουργία και των τριών ΚΟΔΑ και ΦΠΑ. Το ειδικό κόστος επεξεργασίας ανά τόνο για το 2023 θα είναι 12.175.650 ευρώ /180.000 t/a = 68 ευρώ/τόνο. Αυτό το κόστος μπορεί να συγκριθεί με τις προηγούμενες εκτιμήσεις υποθέτοντας ότι περιλαμβάνει το κόστος του σταθμού μεταφοράς, τη λειτουργία των τριών IWMC και εξαιρεί το ΦΠΑ. Σε αυτή την περίπτωση, το κόστος είναι ελαφρώς υψηλότερο από τις προηγούμενες εκτιμήσεις κόστους. Δοθέντος ότι τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης δόθηκαν ως συνολικός αριθμός χωρίς εξήγηση του τι περιλαμβάνεται, το κόστος ανά παράρτημα (σταθμοί μεταφοράς, μηχανολογικά προεπεξεργασία, βιολογική επεξεργασία, υπολείμματα σε ΧΥΤΑ) δεν ήταν δυνατό να επαληθευτεί. Διευκρινίστε και δώστε την ανάλυση του προϋπολογισμού που λείπει για να επιτρέψετε τη πραναφερόμενη επαλήθευση.

4. Ανάλυση επιλογών- Άρθ. 101(γ) του Κανονισμού (ΕΕ) Αρ.1303/2013
4.1 Έναρξη λειτουργίας για χωριστά συστήματα συλλογής

Οι υπηρεσίες της Επιτροπής θα ήθελαν να το δηλώσουν, ανεξάρτητα από την επιλεγμένη τεχνική λύση, και οι τέσσερις επιλογές προϋποθέτουν ότι τα χωριστά συστήματα συλλογής θα είναι πλήρως λειτουργικά από το 2025. Αυτή η υπόθεση φαίνεται υπερβολικά αισιόδοξη καθώς τα έγγραφα-αποδείξεις δείχνουν ότι τα τρέχοντα ποσοστά χωριστής συλλογής για όλα τα ανακυκλώσιμα είναι σημαντικά χαμηλότερα του 10 %. Ο αντίκτυπος της πιο αργής από το αναμενόμενο ξεχωριστής συλλογής είναι ότι η λειτουργία των χωματερών θα μειωθούν, γιατί τα ανακυκλώσιμα που δεν συλλέγονται θα καταλήξουν στις τρεις χωματερές. Αυτό το ελάττωμα στον προηγούμενο σχεδιασμό του έργου θα διορθωθεί σε μεγάλο βαθμό από τις ενέργειες που έγιναν στο πλαίσιο του προαναφερθέντος κατοπτρικού έργου στο χωριστή συλλογή (βλ. σημείο 2.2).

5. Χρηματοοικονομική ανάλυση- Άρθ. 101(ε) του Κανονισμού (ΕΕ) Αρ.1303/2013
5.1 Έσοδα

Οι ελληνικές αρχές παρείχαν πρόσθετες πληροφορίες στο Παράρτημα 4 του αρχείου «Επιστολή Διακοποής Peloponnesus_Replies.” Απαντητική επιστολή της ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ Α.Ε. (ΤΕΡΝΑ, ιδιωτικός φορέας) συμπεριλήφθηκε. Η επιστολή παρείχε τις τρέχουσες ποσότητες που διαχειρίζονται στα τρία ΚΟΔΑ για το 2022 και το 2023 και τα σχετικά λειτουργικά κόστη και κόστη συντήρησης για το 2023. Το 2022 η συνολική ποσότητα αποβλήτων που επεξεργάστηκε ήταν 98.298 t/a, και το 2023 180.000 t/a. Το συνολικό λειτουργικό κόστος το 2023 (συμπ. συντήρηση) ήταν 12.175.650 ευρώ. Τα έσοδα από ανακυκλώσιμα προβλέφθηκαν έτους 2023 (που αντιστοιχεί σε 7 μήνες λειτουργίας) και αντιστοιχεί σε 0,45 ευρώ εκατομμύριο.
Κατά την άποψη των υπηρεσιών της Επιτροπής, αυτές οι νέες πληροφορίες δεν επιτρέπουν την επικύρωση του ποσοστού απόδοσης προς τους εταίρους του ιδιωτικού τομέα, καθώς προβλέψεις των αναμενόμενων εσόδων από ανακυκλώσιμα προϊόντα καθώς και αναλυτικά λειτουργικά έξοδα και έξοδα συντήρησης θα έπρεπε να είχαν δωθεί για την περίοδο αναφοράς.
Παρακαλώ δώστε τις πληροφορίες που λείπουν.

6. Οικονομική ανάλυση – Άρθ. 101(ε) του Κανονισμού (ΕΕ) Αρ.1303/2013
6.1 Ξεχωριστή συλλογή δεν περιλαμβάνεται στην οικονομική ανάλυση

Οι ελληνικές αρχές δήλωσαν ότι η οικονομική ανάλυση δεν περιλάμβανε το κόστος της χωριστής συλλογής καθώς δεν συμπεριλήφθηκε στη χρηματοοικονομική ανάλυση. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής θα ήθελαν να δηλώσουν ότι το επιχείρημα που παρέχεται δεν είναι έγκυρο ως οικονομικό καθώς η ανάλυση πραγματοποιείται από την οπτική γωνία του υπεύθυνου φορέα διαχείρισης αποβλήτων των ΚΟΔΑ, ενώ η οικονομική ανάλυση διεξάγεται από την οπτική γωνία του κοινωνικού συνόλου και πρέπει να περιλαμβάνει το πρόσθετο κόστος της μεταφοράς. Υπόψη αυτού, τα αναγνωρισμένα οφέλη που σχετίζονται με την εξοικονόμηση κόστους πόρων μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο εάν πραγματοποιείται χωριστή συλλογή, διαλογή και μεταφορά, επομένως το κόστος πρέπει να υπολογίζεται στην οικονομική ανάλυση. Ενημερώστε την οικονομική ανάλυση ανάλογα.

7. Χρηματοδοτικό Σχέδιο – Άρθ. 101(η) του Κανονισμού (ΕΕ) Αρ.1303/2013
7.1 Ασυνεπή δεδομένα μεταξύ CBA και ανάλυσης σκοπιμότητας

Οι ελληνικές αρχές παρείχαν την αιτιολόγηση ότι η διαφορά μεταξύ του CBA excel και της ανάλυσης σκοπιμότητας προκύπτουν από τις πρόσθετες δαπάνες του ιδιωτικού φορέα (αυτές περιλάμβαναν επιπλέον δάνεια που ελήφθησαν για την κάλυψη προμηθειών δανείων, εγγυήσεις δανείων (LGs) και αμοιβές πρακτορείων εργου). Ωστόσο, η ανάλυση σκοπιμότητας δεν ενημερώθηκε για να διασφαλιστεί η συνέπεια. Ενημερώστε τη μελέτη σκοπιμότητας ανάλογα.

8. Χρονοδιάγραμμα έργου- Άρθ. 101(i) του Κανονισμού (ΕΕ) Αρ.1303/2013
8.1 Δείκτης για την παρακολούθηση της υλοποίησης του έργου

Παρέχετε α) τη φυσική πρόοδο στην ολοκλήρωση του έργου (ανά μονάδα και TS) συνοδεύεται από το οικονομικό του αντικείμενο και β) το φυσικό αντικείμενο που απομένει να ολοκληρωθεί μαζί με την απαιτούμενη χρηματοδότηση. Επιπλέον, παρέχετε τη συμβολή του έργου στην επίτευξη των στόχων (αξιών) των δεικτών που αναφέρονται στο το πρόγραμμα 2014-2020.»

Επισυνάπτεται το έγγραφο όπως απεστάλη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

Σχετικές δημοσιεύσεις