Ο σιδηρόδρομος είναι πρόοδος

ΤΡΕΝΟ ΤΡΙΠΟΛΗ 2007

Αυτή την αλήθεια φαίνεται να αγνοούν τις τελευταίες δεκαετίες οι Κυβερνήσεις και οι διοικήσεις του ΟΣΕ. Έτσι, οδήγησαν σε αναστολή λειτουργίας μεγάλα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου και στην πλημμελή και επικίνδυνη δραστηριότητα όπου συνεχίζει να λειτουργεί.

Το ασφαλέστερο επίγειο μέσο μεταφοράς γίνεται αιτία δυστυχημάτων με αποκορύφωμα το έγκλημα των Τεμπών. Όλοι γνωρίζουν ότι το τραίνο είναι το οικονομικότερο και πλέον οικολογικό μέσο μεταφοράς, η απαξίωση του οποίου στην οικονομική, κοινωνική και δημογραφική κρίση πολλών περιοχών και κάνει δύσκολη την επανάκαμψή τους.

Πρόσφατα, μετά τις παλλαϊκές κινητοποιήσεις, η Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι μέχρι το 2027 θα λειτουργήσει με ασφάλεια η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη! Δεν αναφέρθηκε τι θα γίνει με το δίκτυο στις εθνικά κρίσιμες παραμεθόριες περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας, Θράκης και Δυτικής Μακεδονίας. Τι θα πράξει για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας, την επέκταση του προαστιακού στην Πελοπόννησο και το μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο Πειραιά–Αθήνας–Πελοποννήσου. Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη αλλά και η περιφέρεια. Απαιτείται σχεδιασμός και προγραμματισμός για το σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας με χρηματοδοτικούς πόρους και χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του.

Η λειτουργία του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου έχει ανασταλεί από το 2010, παρά την ανακαίνιση της γραμμής και αγορά τροχαίου υλικού αξίας 100 εκατομμυρίων ευρώ. Κάποιες εξαγγελίες από την Κυβέρνηση, Περιφέρεια και διοίκηση του ΟΣΕ, αποδείχτηκαν «κούφια λόγια» και φαίνεται ότι επιδιώκεται συνειδητά  απαξίωσή του. Η γραμμή όχι μόνο στοιχειωδώς δεν συντηρείται, αλλά γίνεται σιγά – σιγά δάσος, δημιουργούνται μικρές μέχρι σήμερα κατολισθήσεις και δεν υπάρχει φροντίδα για φύλαξη από κλοπές και καταστροφές. Ένα μεγάλο κεφάλαιο του Μοριά καταστρέφεται. Το Πολυτεχνείο Ζυρίχης υπολογίζει σε δύο δισεκατομμύρια ευρώ την αξία του τμήματος Κορίνθου – Τρίπολης. Η διάσωση του δικτύου είναι ζήτημα προτεραιότητας . Ως άμεσα μέτρα προτείνονται :

  1.  Καθαρισμός του δικτύου από δένδρα και θάμνους. Υπάρχουν για την εργασία αυτή μηχανήματα στην Πάτρα, αρκεί να υπάρξει απόφαση και μια μικρή χρηματοδότηση για τη χρήση τους.
  2. Συντήρηση κάποιων τμημάτων του δικτύου από κατολισθήσεις και πέτρες.
  3. Διατήρηση της πρόσβασης του δικτύου στην Αττική. Στην επέκταση του προαστιακού από Άνω Λιόσια – Μέγαρα που γίνεται πάνω στη γραμμή του μετρικού δικτύου, να τοποθετηθεί ενδιάμεση σιδηροτροχιά ώστε να μετακινείται και το μετρικό τραίνο, όπως έχει προβλεφθεί από τον ΟΣΕ στο τμήμα «Κακιά Σκάλα».
  4. Καταγραφή και προστασία των κτιριακών συγκροτημάτων των σταθμών, που αποτελούν μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής.

Το τραίνο στην Πελοπόννησο δεν είναι χαμένη υπόθεση. Ο σιδηρόδρομος μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη. Ιδιαίτερα, στην τουριστική ανάπτυξη, στις επιβατικές και εμπορευματικές, σε τοπικά δρομολόγια, μεταφορές. Πρέπει όμως να υπάρξει πολιτική βούληση από την Πολιτεία και τους παραγωγικούς φορείς. Οι πολίτες κάνουν το χρέος τους με λόγια και πράξεις. Θα εισακουσθούν, ή «πάμε και όπου βγει»!

ΚΙΝΗΜΑ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ (ΚΙ.ΔΙ.ΣΙΠ)

Σχετικές δημοσιεύσεις