Ταφόπλακα στη Σ∆ΙΤ για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, βάζει έγγραφο «φωτιά» της Ε.Ε.

14 Ιουλίου 2020  /   Χωρίς Σχόλια

Στη δημοσιότητα ήρθε έγγραφο – κόλαφος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για το περίφημο έργο Σύμπραξης ∆ημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ∆ΙΤ) για τη διαχείριση απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, που εκθέτει ανεπανόρθωτα τις κυβερνήσεις και επιβεβαιώνει τις «πράσινες» φωνές, που σθεναρά αντιμάχονταν τη φύση του έργου, ως έργο αντιπεριβαλλοντικό, μακράν της κυκλικής οικονομίας.

Συγκεκριμένα με το έγγραφο που απέστειλε προσφάτως στο υπουργείο Ανάπτυξης και στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί με σαφήνεια ότι θα αρνηθεί οποιαδήποτε χρηματοδότηση του Σ∆ΙΤ, κρίνοντας ότι το έργο δεν ανταποκρίνεται στις κοινοτικές οδηγίες, είναι υπερκοστολογημένο και υπερδιαστασιολογημένο, καθώς και αμφισβητούμενης «ωριμότητας» – παρότι έχουν περάσει επτά χρόνια από την επιλογή αναδόχου, διάστημα στο οποίο το έργο συζητήθηκε και στηρίχθηκε από διαδοχικές κυβερνήσεις.

Το ευρωπαϊκό έγγραφο που αποτελεί «οδηγό» για όλα τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων στην Ελλάδα επιβεβαιώνει πλήρως την κριτική που δέχεται το συγκεκριμένο αμφιλεγόμενο μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων, που δεν βασίζεται στις αρχές της κυκλικής οικονομίας και της μείωσης των παραγόμενων απορριμμάτων με την εφαρμογή προγραμμάτων ανακύκλωσης, αλλά στα σύμμεικτα απορρίμματα και στην ταφή.

Την ίδια στιγμή που δεν διαπιστώνεται μέριμνα για εφαρμογή των παραπάνω κοινοτικών οδηγιών, η Κομισιόν εντοπίζει και υπερκοστολογήσεις. Το ευρωπαϊκό έγγραφο κάνει ειδική μνεία στην τρίτη Μονάδα που έχει χωροθετηθεί στην περιοχή Ξηροκάμπι, στη Σκάλα Λακωνίας, η οποία προορίζεται για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Περιφερειακής Ενότητας Λακωνίας και έχει συνολική δυναμικότητα 30.000 τόνων/έτος, περιλαμβάνοντας μια Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων και έναν ΧΥΤΥ.

Η Κομισιόν υπολογίζει ότι η συγκεκριμένη Μονάδα έχει επενδυτικό κόστος 737 ευρώ/τόνο προς επεξεργασία απορριμμάτων και το χαρακτηρίζει «σημαντικά υψηλότερο από το αναμενόμενο», ενημερώνοντας ότι πρόσφατα έργα που συγχρηματοδότησε η Ε.Ε. σε Κροατία και Βουλγαρία, είχαν επενδυτικό κόστος 323- 343 ευρώ/τόνο.

Υπάρχει και ένας δεύτερος λόγος που η συγκεκριμένη Μονάδα στη Σκάλα Λακω- νίας μπαίνει στο «μικροσκόπιο» της Κομι- σιόν. Και ο λόγος είναι ότι βρίσκεται σε περιοχή «Natura 2000».

Τέλος, ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Παναγιώτης Νίκας, σε δηλώσεις του την Παρασκευή 10 Ιουλίου, εξέφρασε την αισιοδοξία μαζί και την εκτί- μηση ότι «θα υπάρξει επάρκεια στις απαντήσεις» εκ μέρους της Κυβέρνησης και ότι «το έργο θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Παρακαλώ, απαντήστε στο ερώτημα *