Απολογισμός της συνάντησης εκπαιδευτικών και μαθητών στα πλαίσια του προγράμματος Comenius στην Τρίπολη

21 Νοεμβρίου 2012  /   Χωρίς Σχόλια

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε στην Τρίπολη από τις 28 Οκτωβρίου μέχρι τις 4 Νοεμβρίου, η συνάντηση 38 εκπαιδευτικών και μαθητών από σχολεία της Γερμανίας, Λιθουανίας, Λετονίας, Πορτογαλίας, Ισπανίας, Ιταλίας, Τουρκίας, Τσεχίας, στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος Comenius που υλοποιείται στο Μουσικό Σχολείο Τρίπολης.
Το πρόγραμμα με τίτλο «Προωθώντας τα Μαγικά Μέρη της Ευρώπης – Ζώντας στην Ευρώπη του Παρελθόντος, του Παρόντος, του Μέλλοντος», εγκρίθηκε και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή ένωση για το χρονικό διάστημα 2011-2013. Ο κύριος σκοπός του είναι να προωθήσει το ενδιαφέρον για την Ευρωπαϊκή ιστορική κληρονομιά και την ίδια ώρα να ενισχύσει την ταυτοποίηση της τοπικής και της Ευρωπαϊκής κοινότητας, με την έννοια της ενότητας στην ποικιλομορφία (In varietate Concordia). Η ποικιλομορφία αποτελεί κρίσιμο αντίβαρο στην τάση απώλειας της ταυτότητας και των πολιτισμικών ριζών στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Η ενότητα δίνει έμφαση στις κοινές Ευρωπαϊκές μας αξίες που είναι αποτέλεσμα της κοινής μας κληρονομιάς από την αρχαιότητα ως σήμερα. Η μεθοδολογία συμπεριλαμβάνει την προώθηση των «μαγικών μερών» σε διαφορετικές περιοχές της Ευρώπης, περιοχές με ειδικό ιστορικό, αρχαιολογικό και πολιτισμικό αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες ενσαρκώνουν μέρη τοπικής και Ευρωπαϊκής ταυτότητας. Η προώθηση προσεγγίζεται από τη μία πλευρά με την έννοια της έλξης του ενδιαφέροντος των μαθητών για τα μέρη και τα φυσικά τους χαρακτηριστικά, και από την άλλη, με την έννοια του βιώσιμου τουρισμού, η οποία αναφέρεται στην αυθεντική εμπειρία των τόπων, της ιστορικής και σύγχρονης πολιτισμικής τους διάστασης, καθώς και των ανθρώπων τους και του σημερινού τρόπου ζωής τους, έννοια συνδυασμένη με οικονομικές διαστάσεις όπως η τοπική αγορά εργασίας. Απαραίτητο μέρος της προσέγγισης αποτελούν οι κινητικότητες των μαθητών και των καθηγητών στην Ευρώπη μαζί με τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας. Μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συμμετέχουν σε δραστηριότητες σε πολυεθνικές ομάδες και αποκτούν ενεργές, βιωματικές εμπειρίες εξερευνώντας, αξιολογώντας, χαρτογραφώντας, συναντώντας εθελοντικές ομάδες, αναστηλώνοντας μνημεία, ασχολούμενοι με τη μουσική, το χορό και την τέχνη. Τα αποτελέσματα αυτά φτάνουν στη σχολική κοινότητα μέσω παραδοτέων όπως εικονικά μουσεία, ιστοσελίδες, εκθέσεις, ιδέες για σχέδια μαθημάτων, γιορτές της «Ευρωπαϊκής μέρας», εργαστήρια και παρουσιάσεις.
Το Μουσικό Σχολείο Τρίπολης έχει ήδη πραγματοποιήσει τέσσερις αποστολές στο εξωτερικό, στην Λιθουανία (Οκτώβριος 2011), στην Ιταλία (Ιανουάριος 2012), στην Πορτογαλία (Μάρτιος 2012) και στην Τσεχία (Σεπτέμβριος 2012), αποτελούμενες συνολικά από 13 μαθητές και 8 καθηγητές. Οι συναντήσεις ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες και χαρακτηρίστηκαν από τη δημιουργία πολυεθνικών ομάδων, από εκπαιδευτικές εκδρομές σε σημαντικά μέρη και συναντήσεις-γνωριμίες-φιλοξενία καθηγητών, μαθητών και γονιών. Η κάθε συνάντηση εστίασε σε μία συγκεκριμένη περίοδο της ιστορίας της χώρας που επισκεπτόμαστε κάθε φορά, η οποία περίοδος συνέβαλε σημαντικά στην Ευρωπαϊκή μας κληρονομιά. Επιπλέον, επικεντρωνόμαστε κάθε φορά σε διαφορετικές εκπαιδευτικές μεθόδους. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων παρουσιάζονταν τα αποτελέσματα που παρήγαγε η προηγούμενη συνάντηση, έτσι ώστε να ενημερωθούν οι νέοι καθηγητές και μαθητές-συμμετέχοντες, καθώς και το σχολείο που κάθε φορά φιλοξενούσε τη συνάντηση.
Κατά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα (28/10 – 4/11/2012) η ομάδα των Ελλήνων και ξένων καθηγητών και μαθητών επισκέφτηκε μέρη της αρχαίας και πιο σύγχρονης Αρκαδίας (Αρχαία Μαντινεία, Αγία Φωτεινή, παραδοσιακά χωριά της Δημητσάνας – Στεμνίτσας – Βυτίνας, σπήλαια Κάψια), τα αξιοθέατα της Αργολίδας (αρχαίες Μυκήνες, αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, Παλαμήδι, Ναύπλιο), καθώς και τον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο της Ακρόπολης. Ένας από τους στόχους μας ήταν η προβολή της ζωής στα παραδοσιακά χωριά της Γορτυνίας σε αντιστοιχία με το αναγεννησιακό αρκαδικό ιδεώδες (Et in Arcadia Ego). Οι φιλοξενούμενοί μας είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και να συμμετάσχουν στην παραδοσιακή διαδικασία κατασκευής ενός μεταλλικού δαχτυλιδιού. Στην παραδοσιακή αυτή τέχνη μας μύησαν οι εκπαιδευτικοί της σχολής αργυροχρυσοχοΐας στην Στεμνίτσα. Επιπλέον, έγινε επίδειξη του μοναδικού μελιού Ελάτης (Μαινάλου Βανίλια) και του τρόπου παραγωγής του, ενώ δόθηκε ευκαιρία στους φιλοξενούμενους να φτιάξουν παραδοσιακά γλυκίσματα με μέλι (τηγανίτες και δίπλες) στο παραδοσιακό μαγειρείο της Αρκαδιανής (Ψάρι Γορτυνίας). Ένας δεύτερος στόχος ήταν να βοηθήσουμε την επικοινωνία και να ενισχύσουμε τη συνείδηση του πλούτου της γλωσσικής ποικιλομορφίας της Ευρώπης, παρουσιάζοντας τουριστικό λεξιλόγιο από την περιοχή μας (Ελληνο-Αγγλικό) και μελετώντας αντιπροσωπευτικά ποιήματα από τις χώρες μας, ακούγοντάς τα στην πρωτότυπη γλώσσα τους και στην αγγλική τους μετάφραση. Τέλος, δεν θα μπορούσε η φιλοξενία μας να ολοκληρωθεί χωρίς να παίξουμε με ήχους και μουσική! Οι μαθητές εστίασαν στους ήχους και τα ηχοτοπία της Αρκαδίας, καταγράφοντας χαρακτηριστικούς ήχους κάθε περιοχής με σκοπό τη δημιουργία ηχητικών χαρτών. Επιπλέον, την τελευταία βραδιά στην Τρίπολη πραγματοποιήθηκε ένα εργαστήριο κρουστών (διδασκαλία Enrique Bu Pascual – «Kiki Cha»), στο οποίο όλοι οι συμμετέχοντες, μουσικοί προχωρημένοι και μη, έπαιξαν, αυτοσχεδίασαν και χόρεψαν με τους ρυθμούς που δημιούργησαν. Η αποχαιρετιστήρια βραδιά – συνοδευόμενη από υπέροχα γλυκά που προσέφεραν ο σύλλογος καθηγητών, και ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του σχολείου – έκλεισε με την παρουσίαση των μαθητικών μουσικών συνόλων και άλλων μουσικών συγκροτημάτων της πόλης, αλλά και τη χορευτική παράσταση του πολιτιστικού συλλόγου της Λαογραφικής Εστίας.
Εδώ θα πρέπει να αναφερθούμε στην ιδιαίτερη συμπαράσταση και προσφορά από πρόσωπα και φορείς της περιοχής, που συνέβαλλαν καθοριστικά στην επιτυχία της διοργάνωσης της συνάντησης. Ευχαριστούμε λοιπόν θερμά τον Δήμαρχο Τρίπολης κ. Ιωάννη Σμυρνιώτη και την κ. Κατερίνα Σιάμπου, αναπληρώτρια προϊσταμένη της διεύθυνσης προγραμματισμού, ανάπτυξης, οργάνωσης και πληροφορικής του Δήμου Τρίπολης, τον Δήμαρχο Γορτυνίας κ. Ιωάννη Γιαννόπουλο και την Αντιδήμαρχο Πολιτισμού του Δήμου Γορτυνίας κ. Μαρίνα Διαμαντοπούλου, τον κ. Ιωάννη Σταματάκο, Εκτελεστικό Γραμματέα της Περιφέρειας Πελοποννήσου και τον κ. Θεόδωρο Αγγελόπουλο, Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οικονομικού στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, την κ. Γαρυφαλιά Καρυτινού, διευθύντρια του 4ου Λυκείου Τρίπολης και τον κ. Πάνο Ζαφειρόπουλο, καθηγητή πληροφορικής στο ίδιο σχολείο, την κ. Μαργαρίτα Παπαγεωργίου καθηγήτρια αγγλικών, τον πολιτιστικό σύλλογο της Λαογραφικής Εστίας στην Τρίπολη, τη Σχολή Αργυροχρυσοχοΐας Στεμνίτσας και το προσωπικό της, το Λαογραφικό Μουσείο Στεμνίτσας, την κ. Διαμάντω Κανελλοπούλου-Καρδάση (Παντοπωλείο εν Στεμνίτσα), τον κ. Μιλτιάδη Κοκκινάκο, πρόεδρο της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Τρίπολης, τον κ. Μάκη Παπούλια (Αρκαδιανή) και ιδιαίτερα το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου, αλλά και τους γονείς και μαθητές που συνέβαλλαν στην εξαιρετική φιλοξενία των εταίρων μας.
(Φωτογραφικό υλικό από τη συνάντηση μπορείτε να δείτε στο σύνδεσμο http://www.flickr.com/photos/vytina/sets/72157631923972039/ , πληροφοριακό υλικό στο σύνδεσμο http://gym-mous-tripol.ark.sch.gr/comenius.html και βίντεο εδώ: http://gym-mous-tripol.ark.sch.gr/greece2.html )

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Παρακαλώ, απαντήστε στο ερώτημα *